Big nieuws: BitesWeLove is B Corp!

Oftewel, we zijn een gecertificeerde B Corporation. Daarmee zijn we lid van de B Corp Movement vol missiegedreven bedrijven die meer willen dan alleen winst maken, maar gaan voor een positieve impact op het klimaat én hun sociale verantwoordelijkheid nemen. Het B Corp certificaat is het bewijs van onze inzet van de afgelopen jaren en de continue focus op verbetering in de toekomst.

Van A naar B Corp

De weg naar de certificering was een rollercoaster die drie jaar geleden begon. Want B Corp wordt je niet zomaar. Je moet al je duurzame voornemens concreet maken en onderbouwen. De B Corp certificering werkt met een uitgebreid puntensysteem om je plannen te toetsen. Voor de kenners: wij verdienden hem met 91.4 punten.

Maar first things first: waarom wilden we ons bij B Corp aansluiten?

Ken je dat laatje vol in elkaar gedraaide snoertjes dat je thuis hebt? Daar leken onze initiatieven op: handig, maar nogal chaotisch. We hadden in de loop der jaren al best veel stappen in de goede richting gezet, maar er was nauwelijks documentatie om dit te ondersteunen. 

 Handen uit de mouwen

We hebben daarom veel tijd besteed aan het opruimen en formaliseren van alles, van ons HR-beleid tot het uitzoeken hoeveel onze folie weegt. En waar we al op de goede weg waren, bijvoorbeeld door onze Scope 3-uitstoot te meten, liet B Corp ons zien dat het beter was om er écht helemaal voor te gaan. Handen uit de mouwen dus! 💪🏼

We begonnen veranderingen door te voeren, zoals het schrijven van een werknemershandboek (wie wist dat we er een nodig hadden?), het in kaart brengen van onze CO2-uitstoot voor alle scopes, het uitvoeren van medewerkerstevredenheidsonderzoeken en het team stimuleren om groenere keuzes te maken – tot aan ecologische zeep op de toiletten aan toe.

Dus wat gaan we doen?

Onze impact manager Limei heeft het hele proces geleid, met vlag en wimpel mogen we wel zeggen. Maar wat betekent het doorlopen van zo’n certificeringsproces nu concreet voor BitesWeLove? We blijven verbeteren, maar voor nu komt het hierop neer:

Green & clean. Alles wat we doen is groen. Of anders gezegd, we gaan all-in met onze plantaardige lifestyle. Niet alleen omdat het trendy is (hoewel dat ook zo is), maar omdat het een win-winsituatie is. Het is aardiger voor de planeet, vermindert CO2-uitstoot en is een gezondere keuze voor jou.

Koolstofcompensatie & meer. Geen mooie praatjes, maar actie in die (elektrische) taxi! We meten onze CO2-uitstoot en doen ons best om deze te compenseren. Maar daar stoppen we niet. We zijn op een missie om onze CO2-uitstoot in de nabije toekomst serieus te verminderen, door een aantal wijzigingen door te voeren in onze productieketen. (Maar daarover later meer)

Mensen centraal. We zijn niet alleen een snackbedrijf; wij zijn je partner in gezondheid. Wij houden graag contact met onze klanten (dat ben jij!) en al onze stakeholders om erachter te komen wat jij nodig hebt voor een gezondere levensstijl. Je bent niet alleen een snackliefhebber; jij maakt deel uit van de BitesWeLove-familie.

Transparantie & ethiek. We hechten veel waarde aan onze ethiek. Dus hebben we onze missie voor sociale en ecologische inzet opgenomen in onze statuten. We hebben feedbacksystemen binnen ons team om de zaken eerlijk en transparant te houden en we doen er alles aan om jou alle informatie te geven die je nodig hebt om weloverwogen keuzes te maken.

In een notendop is onze B Corp-status dus ons keurmerk voor het maken van bites die beter zijn voor jou, het klimaat én onze gedeelde toekomst. Hier is een hashtag #trots wel op z’n plaats, toch?

Van B Corp naar beter

Handjes in de lucht, maar niet voor lang dus. Want ons avontuur is nog maar net begonnen.
De komende tijd bijten we onze tanden in de volgende mijlpalen:

Het herzien van onze verpakkingsmaterialen. Hoewel het monofolie dat we nu gebruiken volledig recyclebaar is, dromen we van een alternatief dat onze verpakkingen nog milieuvriendelijker maakt.

Lokaliseren voor een groenere toekomst. We zijn op een missie om onze ecologische footprint te verkleinen door een deel van onze productieketen te lokaliseren. Dat wil zeggen: dichter bij huis in te kopen of te maken.

Awesomeness alom. We zijn voortdurend op zoek naar manieren om onze werkplek nog beter te maken voor ons team en de planeet.

Dus daar heb je ‘m: onze rollercoaster ride om een gecertificeerde B Corp te worden. Dit is zeker niet het eindstation. We zijn klaar voor alles wat nog komen gaat om een positieve impact op de wereld te maken.

Wil je meer weten over de nitty gritty van het B Corp-schap? Vraag naar de B Corp paper (geschreven door onze impact manager Limei) of neem een kijkje op de site van B Corp zelf. En schroom niet om ons te bellen of mailen met je vragen, we praten er graag verder over met je.