Het blijft een gekke tijd waar we ons samen in verkeren. Een tijd waarin afstand houden van elkaar, wekelijkse persconferenties met nieuwe regels en mondkapjes het nieuwe normaal zijn. Veel dingen kun je niet meer volledig zelf invullen en daarom vonden wij het nu een perfect moment om een stukje controle terug te pakken. We vroegen Gijs de Beus & Rogier Heijning van Friends & Foes om samen na te denken waar wij staan in ons eigen verhaal en hoe wij een echte held kunnen worden. Tijdens Bite Night #4 zijn zij samen met diverse merken op zoek gegaan naar hun brand-story.

Tijdens deze Bite Night leerden wij dat elk verhaal een held heeft en dat die held een doel heeft. Maar een verhaal wordt pas spannend als iets de held tegenhoudt om dat doel te bereiken. Dat is de kern van een goed verhaal en daarmee ook de kern van een sterk merk.

Om meer inzicht te krijgen in welke positie je hebt in je brand-story zijn er diverse archetypes. Hieronder zullen we ze allemaal even kort met je doornemen:

De Leider: Neemt verantwoordelijkheid en is het meest betrouwbare archetype. Hij is altijd in charge en je kunt verwachten dat hij de weg leidt. Je weet dat je goed zit als je hem volgt.

Voorbeeld merken: ABN AMRO, Mercedes, Albert Heijn & Microsoft

De Wijze: Overziet het geheel en geeft inzicht. Hij wil de wereld begrijpen en samenhang brengen. Hij denkt logisch en gestructureerd en verzamelt kennis.

Voorbeeld merken: Wikipedia, De Correspondent, NRC & Philips

 

De Magiër: Verandert het ondenkbare in een nieuwe werkelijkheid. Zijn doel is om ‘’het bestaat niet’’ naar ‘’het bestaat’’ te veranderen

Voorbeeld merken: Disney, Tesla, War Child, Axe, Red Bull

De Held: Daagt je uit het beste uit jezelf te halen. Hij stimuleert je jouw vaardigheden te perfectioneren en boven jezelf uit te stijgen.

Voorbeeld merken: Accenture, Nike, BMW, Duracell

De Maker: Heeft een visie en creëert nieuwe dingen. Hij is de initiator van verandering en visualiseert ideeën. Hij is visionair: origineel, intuïtief en creëert graag een ideaal.

Voorbeeld merken: Apple, Google, Lego, Canon, Dyson & TikTok

De Ontdekker: Ziet nieuwe mogelijkheden. Hij gaat voor vrijheid en het onbekende. Hij is de brenger van avontuur en helpt je nieuwe dingen te ontdekken.

Voorbeeld merken: Landrover, Nasa, Nationale Geographic, The North Face & Nikon

De Rebel: Doorbreekt vastgeroeste patronen. Hij verlangt naar vrijheid en neemt geen genoegen met de status quo. Hij daagt de gevestigde orde uit namens jou.

Voorbeeld merken: BNN, Ditzo, Powned, Harley Davidson, Jupiler & Diesel

De Entertainer: Helpt je te ontsnappen aan de dagelijkse sleur met humor, plezier en zorgeloos leven. Hij helpt je met zijn humor het onbespreekbare toch bespreekbaar te maken.

Voorbeeld merken: Ben&Jerry’s, Amstel, Walibi Holland, OHRA, Comedy Central & M&M’s

De Verleider: Verleidt met schoonheid, passie en lust. Hij verleidt je om uit situaties te ontsnappen waar je niet met je hart en ziel in zit en spreekt daarbij al je zintuigen aan.

Voorbeeld merken: Alfa Romeo, Côte d’Or, Magnum & Chanel

De Verzorger: Wilt anderen helpen en verzorgen. Hij zorgt voor harmonie, veiligheid, waardering en creëert een waar thuisgevoel. Hij stimuleert je het beste uit jezelf te halen.

Voorbeeld merken: Volvo, Amnesty International, Starbucks, AVRTOTROS, Rabobank & Nivea

De Buur: Kiest voor de betaalbare oplossing, behandelt iedereen gelijk en is verstandig. Hij is de goede buur die altijd voor je klaarstaat. Je voelt je op je gemak en gelijkwaardig.

Voorbeeld merken: Hema, Opel, SNS Bank, Volkswagen & C&A

De Optimist: Ziet de dingen graag simpel. Hij is blij, loyaal en ziet het glas halfvol. Gaat uit van de goede intenties van mensen. Hij maakt complexiteit weer overzichtelijk voor je.

Voorbeeld merken: Simpel, Interpolis, Zwitsal, Dove, Innocent & Marqt

 

 

 

Over de BitesWeLove Bite Nights

Bite Nights zijn inspirerende evenementen voor ambitieuze professionals met grote (of, vooruit, kleine) plannen en de ambitie om zichzelf te blijven ontwikkelen. Wij regelen het programma, een toffe locatie en natuurlijk Good Food en bites (Denk aan onze heerlijke Crunchy Peas). Jij brengt jouw Good Energy en samen maken we er een mooie avond van.

 

Op de hoogte blijven? Volg ons op Instagram of meld je aan voor de mailinglijst.

 

Heb je zelf een tof idee voor een Bite Night thema of wil je met ons samenwerken? Ook dat vinden we leuk om te horen. Stuur ons een berichtje en we nemen het mee in onze brainstorm sessies.

(Deze Bite Night vond plaats voordat de maatregelen tegen het coronavirus verscherpt werden.)