Bij BitesWeLove maken we gezonde en lekkere tussendoortjes. Want wat je eet heeft effect op hoe je je voelt. Met onze snacks willen we je daarom altijd een portie goede energie geven zodat je het beste uit je dag kunt halen. We besteden dus veel tijd aan hoe gezond onze mixen zijn.

Slechte reputatie

In twee van onze notenmixen zitten pinda’s. We horen best vaak: ‘maar hier zitten pinda’s in, is dat dan wel gezond?’ Die arme pinda heeft dus niet zo’n goede reputatie. Misschien komt het door de associatie met de borrelnoot, die voor meer dan de helft uit het minder gezonde knapperige korstje bestaat?

Geen noot

Een pinda is trouwens geen noot, maar een peulvrucht. Toch worden ze, ook door het Voedingscentrum, vaak onder de noten gerekend. Omdat ze zoveel van dezelfde goede eigenschappen hebben.

Welke dat ook alweer zijn? In noten en pinda’s zit veel onverzadigd vet. Dat helpt met het verlagen van cholesterol en levert onder andere vitamine B en E. Het Voedingscentrum raadt zelfs aan om iedere dag een handje ongezouten noten (of pinda’s dus) te eten.

Helpt een handje

Het risico om te overlijden aan kanker, hart- en ademhalingsziekten wordt zelfs met 20% verlaagd als je zeven dagen per week een handje noten of pinda’s eet. Daarom zorgen we er bij BitesWeLove voor dat in al onze notenmixen altijd een handje noten en/of pinda’s (je dagelijkse portie, dus) verwerkt zit.

Vet lekker

De pinda’s in de BitesWeLove mixen worden gebakken in zonnebloemolie. Je kunt ook geblancheerde, ongebakken pinda’s eten, maar die vinden wij echt niet lekker. En voor je denkt ‘gebakken in olie? Dat zal wel heel ongezond zijn’, wees gerust. Er is nauwelijks verschil in voedingswaarden tussen gebakken en ongebakken pinda’s. Dit komt omdat ze al zoveel (goede!) vetten bevatten dat ze bijna geen extra vet meer opnemen.

Eiwitrijk

Nog meer redenen om voor pinda’s te kiezen: ze bestaan voor 25% uit eiwit, meer dan alle andere noten. Dus een goede keuze bij een eiwitrijk dieet. Eiwitten worden omgezet in aminozuren wat een belangrijke bouwstof voor spierweefsel is, en ook in voedingstoffen in de vorm van glucose. En dan hebben we het nog niet eens over de hoeveelheid magnesium en vezels gehad. Wat een goed idee hè, zo’n handje pinda’s.

Vind je het interessant om verder te lezen? We hebben verschillende onderzoeken beschikbaar, stuur ons even een mail als je ze wilt ontvangen.