Terugblik: Bite Night #3 – OGSM, jouw businessplan op 1 A4.

De afgelopen maanden waren een rollercoaster. Horeca dicht, scholen dicht, mondkapjes op en foodservice op z’n gat. Drastic times vragen om drastic measures. Dus bij BitesWeLove was het tijd om met een frisse blik naar onze strategische plannen te kijken. Daarom vroegen we Joost van Gelder om ons inzicht te geven in de werking van de OGSM om ons businessplan te vatten op 1 A4.

Zitten we nog op de goede weg of verwachten we dat de Corona Crisis dusdanige verandering teweeg heeft gebracht dat we onze strategische plannen moeten aanscherpen? En hoe zorgen we dat we deze plannen op een heldere manier communiceren binnen ons team? Ineens herinnerde Marleen zich de OGSM tool, die ze gebruikte in de tijd dat ze nog bij Albert Heijn werkte. Een praktische manier om vanuit je overkoepelende “Objective” de verschillende strategieën uit te werken tot praktische acties. We nodigden een groep van 25 ondernemers uit om meer te leren over deze strategische tool onder leiding van New Growth Strategies.

“De OGSM is een handige tool om je businessplan in één overzicht te vatten. Het dwingt je specifiek te worden doordat het op 1 A4 moet passen. En het is praktisch genoeg om dagelijks richting te geven”.   Marleen Basart, oprichter BitesWeLove.

Een OGSM is een opzet voor een strategisch businessplan dat helpt bij het helder maken van visies aan de hand van strikte goals, objectives, strategieën en KPI’s (Kritieke prestatie-indicatoren). OGSM betekent letterlijk Objectives, Goals, Strategies en Measures. De voornaamste take-outs van de Bite Night:

  • Omschrijf je Objective in de vorm van “Doel” door “Doen”. Denk hierbij bijvoorbeeld aan “We worden het grootste buurtsupermarkt van Nederland, door every day-low-pricing”. Het objective moet ambitieus en inspirerend zijn. En door hier ook mee te nemen hoe je het gaat “Doen” maak je een keuze in wat jou gaat onderscheiden van concurrenten.
  • Bij Measures geeft je de metrics aan die meten of je je doel hebt gehaald. Bij bovenstaand voorbeeld zou “Grootste” bijvoorbeeld gemeten kunnen worden door% marktaandeel. En “Every day low pricing” bijvoorbeeld door een prijzenmonitor of meting van klant perceptie hiervan.
  • Bij Strategieën werk je uit hoe je je “Doen” stuk van je objective gaat uitwerken. Ook dit schrijf je weer in de vorm van “Doel” door “Doen”. Denk bijvoorbeeld aan: “Creëren van een goede prijsperceptie onder je doelgroep door zichtbare destination categorieën of producten altijd als laagste in de markt te prijzen.”
  • De M staat voor Measures en kan uitgewerkt worden in twee subcategorieën: het Dashboard en de Actions. In het Dashboard kun je dagelijks te meten metrics weergeven die positief beïnvloed zouden moeten worden door je acties en in het verlengde liggen van je strategie. In bovenstaand voorbeeld zou het dus kunnen zijn “Onze prijs < prijsconcurrent x” de actie zou dan kunnen zijn: “Dagelijkse prijsmeting en aanpassing van de prijs van producten xx bij x concurrenten.”
  • Door de OGSM te gebruiken als leidraad voor je wekelijkse meetings kun je goed zien of jouw acties leiden tot de gewenste uitkomsten in je dashboard.
  • De tool leent zich heel goed om door te cascaderen binnen je organisaties. Zo kun je de verschillende teams de verschillende strategieën laten uitwerken in een eigen OGSM die de bedrijfsobjective ondersteund.

Meer lezen over de OGSM? Het team achter New Growth Strategies schreef een handig boek over de OGSM, dat je al voor €14,95 kunt aanschaffen via Bol.com.

Wil je er een volgende keer ook bij zijn? Meld je aan voor de Bite Night mailinglijst en voor updates en invites!

Over de BitesWeLove Bites Nights

Bite Nights zijn inspirerende evenementen voor ambitieuze professionals met grote (of, vooruit, kleine) plannen en de ambitie om zichzelf te blijven ontwikkelen. Wij regelen het programma, een toffe locatie en natuurlijk Good Food en bites. Jij brengt jouw Good Energy en samen maken we er een mooie avond van.  

Op de hoogte blijven? Volg ons op Instagram of meld je aan voor de mailinglijst.  

Heb je zelf een tof idee voor een Bite Night thema of wil je met ons samenwerken? Ook dat vinden we leuk om te horen. Stuur ons een berichtje en we nemen het mee in onze brainstorm sessies.